در این مطلب آموزش متحرک سازی در سالیدورک را با شبیه سازی عملکرد یک درگاه چرخاننده قوطی را که قوطی با عبور از آن 90 درجه میچرخد و از حالت عمودی به حالت افقی تغییر حالت میدهد مورد ارزیابی قرار خواهیم داد . قوطی سپس روی یک ماردون می افتد تا با چرخش ماردون به جلو حرکت کند.
همچنین میتوانید شبیه سازی جریان آب پرتابی شیبدار در سالیدورک را هم بخوانید
1-باز کردن فایل اسمبلی
نرم افزار سالیدورک را اجرا کنید و فایل اسمبلی can motion study را باز کنید.
جهت دانلود فایل های مربوط به تمرین کلیک کنید
2-ایجاد یک پروژه شبیه سازی حرکت
از پایین صفحه روی سربرگ Motion study کلیک کنید تا یک پروژه ی متحرک سازی در سالیدورک ایجاد کنید.
3-قرار دادن حالت متحرک سازی در سالیدورک روی تحلیل حرکت
از لیست کشویی واقع در سمت چپ منوی باز شده حالت Motion Analysis را انتخاب کنید. اگر این گزینه وجود نداشت با رفتن به سربرگ SOLIDWORKS Add-ins از بالای صفحه ی نرم افزار و کلیک روی Solidworks Motion کلیک کنید تا این گزینه اضافه شود.فرق این حالت با حالت Animation این است که در حالت Animation فقط یک پویانمایی ایجاد میکنیم و تاثیر نیرو ها و عوامل دیگر را روی حرکت مشاهده نخواهیم کرد و به عبارت دیگر در این حالت شبیه سازی حرکتی انجام نمیشود.
4-اعمال نیروی گرانش
در منوی باز شده روی آیکون Gravity کلیک میکنیم و در منوی باز شده محور Y را انتخاب و مقدار آن را 9.81 m/s2 وارد میکنیم و مطمئن میشویم که جهت نیرو درست باشد و ok میکنیم تا نیروی گرانش زمین برقرار شود.
5-اعمال سرعت اولیه برای حرکت قوطی فلزی
از درخت متحرک سازی در سالیدورک روی پارت قوطی راست کلیک کنید و Initial Velocity را انتخاب کنید و در منوی باز شده از قسمت parameters و سپس بخش initial linear velocity جهت سرعت خطی را طبق شکل یکی از خطوط طولی قرار دهید و مقدار آن را 350 mm/s وارد کنید و ok کنید.
6-اعمال نیروی موتور برای چرخاندن ماردون
در منوی شبیه سازی روی آیکون motor کلیک کنید و سپس روی یکی از سطح های دایره ای ماردون کلیک کنید و در منوی باز شده از قسمت Reverse Direction جهت چرخش را طبق شکل تنظیم کنید و از قسمت motion سرعت چرخش را 30 RPM وارد کنید و ok کنید.
7- تعریف ارتباط بین اجزا
در منوی شبیه سازی روی آیکون Contacts کلیک کنید و در منوی باز شده قوطی و شاسی را انتخاب کنید و ok کنید تا بین قوطی و شاسی ارتباط ایجاد شود.. به همین ترتیب بین قوطی و چرخاننده و همچنین قوطی و ماردون ارتباط ایجاد کنید.
8-تنظیم زاویه دوربین
از درخت شبیه سازی حرکت روی Orientation and Camera Views راست کلید کنید و سپس گزینه ی Disable PlayBack of view keys را از حالت انتخاب خارج کنید و بعد زاویه دوربین را با استفاده از کلیک میانی ماوس تنظیم کنید
9-تنظیم زمان شبیه سازی
از خط زمان در منوی شبیه سازی حرکت ، با جابجایی لوزی مشکی رنگ اول زمان را روی 8 ثانیه قرار دهید.
10-اجرای متحرک سازی در سالیدورکس
در منوی شبیه سازی روی آیکون Calculate کلیک کنید تا شبیه سازی حرکت انجام شود و تا تکمیل شدن آن صبر کنید. اکنون میتوانید فیلم حرکت قوطی را مشاهده کنید
11-رسم نمودار سرعت -زمان قوطی
در منوی شبیه سازی روی آیکون Results and plots کلیک کنید. و در منوی باز شده در قسمت Result ، بخش Select a Category را روی گزینه ی Displacement/Velocity/Acceleration قرار دهید. سپس بخش Select a Sub Category را روی گزینه ی Linear Velocity قرار دهید و بخش Select Result Component را روی گزینه ی X-component قرار دهید.
اکنون نقطه صفر مختصات یا origin مربوط به پارت Can را انتخاب کنبد و در بخش بعدی فایل پارت can را انتخاب کنید تا تا سرعت خطی قوطی در راستای x را داشته باشیم. سپس در قسمت Plot Results بخش Plot Result را روی گزینه ی Time قرار دهید و ok کنید تا نمودار سرعت خطی قوطی در راستای x بر حسب زمان را مشاهده کنید.