در هزاره ی سوم، با پیشرفت روزافزون تکنولوژی بهتر است هر فرآیند تولیدی، هرچند بسیار کوچک، به صورت سیستماتیک انجام شود. این کار نه فقط به خاطر سرعت تولید بیشتر و کیفیت بالاتر، بلکه به خاطر توزیع عادلانه ی وظایف، شفافیت در عملکرد کارکنان، امکان ردیابی سریع تر خطاها و در نهایت مدیریت آسان تر فرآیند صورت میپذیرد. شما در درجه ی اول یک مدیر موفق هستید. مدیران موفق سیستم دارند و سیستم به آنها کمک میکند که به سادگی چند کلیک حجم بالایی از اطلاعات را به صورت نمودارهایی کارآمد مشاهده کنند؛ بدون آنکه مستقیما درگیر جزئیات امور شوند. تفکر قدیمی غالب بر جوامع، اینطور بیان میدارد که تلاش بیشتر مساوی است با موفقیت بیشتر. اما امروزه این مفهوم به ” تلاش هوشمندانه ” تغییر یافته است. تلاش هوشمندانه یعنی استفاده از نیروی تفکر. در پرتو آگاهی و اطلاع از علم روز، میتوانید راحت تر زندگی کنید و دغدغه های قدیمی یک مدیر سنتی را نداشته باشید.

مفهومی به نام industry 4  ” انقلاب صنعتی چهارم ” در حال تولد است. در کشور ما شاید شمه ای از آن را در پیاده سازی خانه های هوشمند دیده باشید. اتصال دوربین های مدار بسته به قفل های هوشمند، سیستم های آبیاری فضای سبز با توجه به تغییرات فصول و از این دست. به مدد هوش مصنوعی، اشیا و فرآیند ها جاندار و هوشمند شده اند و به وسیله ی سیگنال های الکترونیکی از سرتاسر دنیا با هم در ارتباطند. هوشمندی و ارتباط داشتن اشیاء ( که برای راحتی ما از این به بعد آن را ” فرآیند ” مینامیم ) در صورتی که با قدرت عقل انسان آمیخته شود، برای انسان رفاه و آزادی به ارمغان خواهد آورد. ما در سور مکانیزم فرآیند های کاری شما را شناسایی میکنیم، تا حد امکان آنها را هوشمند میکنیم، لوازم و وسائل ارتباط آن ها را فراهم میکنیم و شما را به عنوان فرمانده اصلی  در مرکز این سیستم قرار میدهیم. در نهایت این شما هستید که تصمیم میگیرید اعضای این سیستم، چه سطح دسترسی ای به چه نوع اطلاعاتی داشته باشند. همه چیز در کنترل شما خواهد بود. در این نوع سیستم، شما موجودی انبار کالاهای استراتژیک خود را چک نمیکنید، بلکه با نمایش شاخص هایی به شما اطمینان داده میشود که سیستم شما خوب و بهینه کار خواهد کرد. اطلاع از موجودی انبار و نمایش یک عدد و درگیر شدن ذهن شما با محاسبات ثانویه، کار هوشمندانه ای نیست. هنگامی که شاخص کیفیت محصول تولیدی را مشاهده میکنید ( که با فاکتورهایی مانند میزان ضایعات محصول، رضایت مشتری، تیراژ مطلوب تولید، کمترین استهلاک در خطوط تولید، رفت و آمد منظم کارکنان و .. بدست آمده است ) میتوانید با خیال راحت به فکر گسترش کسب و کار خود باشید.

این کار چگونه انجام خواهد شد ؟

در درجه ی اول این شما هستید که مشخص میکنید تا چه سطح اتوماسیون در شرکت شما برقرار شود ؟ کدام فرآیند ها هوشمند شوند و کدام فرآیند ها دستی باقی بمانند ؟ تا چه حد مایل هستید کارکنان دیگر را در مدیریت این سیستم دخیل کنید ؟ تا چه حد توان مالی انجام پروژه ها را دارید ؟ این ها مسائلی هستند که در اولین جلسه با حضور شما، در روند بعدی امور، تعیین کننده خواهند بود.

قدم بعدی، جمع آوری اطلاعات میدانی است. یک تیم دو نفره شامل یک مهندس صنایع و یک مهندس نرم افزار به واحد شما اعزام خواهند شد. اطلاعات کارکنان، سوابق حضور، سیستم انرژی، انبارها، سالن های تولید و بسته بندی، سهم بازار، امکانات سخت افزاری، فرم ها و روش های ارتباطی کارکنان، گلوگاه های کاری، میزان کارایی دپارتمان ها و دیگر اطلاعات بسته به انتخاب شما جمع آوری خواهد شد. کارشناسان با توجه به اطلاعات، پیش طرح اتوماسیون شرکت شما را تهیه میکنند.

در جلسه ی دوم که اینبار در واحد تولیدی – خدماتی شما برگذار خواهد شد، صحت اطلاعات جمع آوری شده و نظرات و پیشنهادات احتمالی بررسی خواهند شد و پس از صورت برداری از جلسه، دستورالعمل ها و نقشه ی راه برای شما تهیه میشود و در اختیار شما قرار میگیرد. گاهی اوقات کارفرما مایل است بعضی از دستور العمل ها را با سلیقه ی شخصی خود در شرکتش اجرایی کند. این امر طبیعی است و خللی در کار نهایی ایجاد نخواهد کرد. شما ممکن است یک کار را به روش های مختلفی انجام دهید، چیزی که مهم است، نتیجه ای است که با کمترین میزان ِخسارت های روانی حاصل از اتوماسیون، حاصل شود. بسیاری از مدیران میانی شما از نظر روحی به راحتی تن به اتوماسیون نمیدهند و دوست دارند کارها به شیوه ی خودشان صورت بپذیرد.  چون مدت هاست به آن روش ها خو گرفته اند. تجربه ی ما در این گونه مسائل ” فرهنگ سازی صحیح ” در محیط کار است. شما به عنوان یک مدیر باید متوجه باشید که ” فرهنگ سازی ” پروسه ای طولانی است و ممکن است برای رسیدن به شرایط ایده آلتان زمان زیادی طول بکشد. ما ابزار را در اختیار شما قرار میدهیم. در نهایت این شما هستید که تعیین میکنید از این ابزار چگونه و چه زمانی استفاده کنید. این سرویس طیف وسیعی از کسب و کارها از هتل های زنجیره ای تا کارخانه های تولیدی، هولدینگ های چند ملیتی تا شرکت های بزرگ خدماتی، رستوران ها و مجوعه های ورزشی، بیمارستان ها و مراکز تفریح و خرید را در بر میگیرد. هرچقدر اطلاعات بیشتری جمع آوری شود، اتوماسیون دقیق تری خواهیم داشت.

با ورود اینترنت پر سرعت به محیط کار، هزینه های نگهداری از تجهیزات به ستون هزینه های شما اضافه خواهد شد اما بهتر است مقداری از هزینه ها صرف راحتی روانتان شود. شما باید پیشرفت کنید. با ماندن در قالب قدیمی کسب و کارتان ممکن است از رقبای هوشمندتان عقب بیوفتید.